전남 광양시가 북극항로 시대 동북아 물류 거점으로 도약하기 위해 기반 구축에 속도를 내고 있습니다. 정부 정책에 맞춰 광양항의 에너지·종합항만 기능을 강화하며 12월 '북극항로 거점항만 육성 전략 수립 용역'을 착수합니다. 국내 유일 LNG 터미널·벙커링 시설과 종합화물 처리 능력을 바탕으로 북극 자원(LNG·철광석) 허브로 성장할 전망입니다. 선박 대형화 대응으로 항로 수심 증심 준설 설계비 국회 심의 중이며 '광양항~율촌산단 연결도로' 등 인프라 사업을 추진합니다. 제조기업 유치로 3년간 47개·6조 3000억 원 투자 협약을 맺고 '광양항상생협력협의회'를 운영해 항만종사자 의견을 반영합니다. 12월 5일 제1회 '광양항의 날' 행사로 시민 이해를 높일 계획입니다. 정인화 시장은 "각계 협력으로 10년 후 다른 항만으로 변화"라며 북극항로를 기회로 강조했습니다. Jeonnam's Gwangyang City ramps up to become Northeast Asia's logistics hub in the Arctic Route era, aligning with gov't push. Launching a Dec. strategy study for Arctic base port growth, leveraging Korea's only LNG terminal and bunkering setup plus all-cargo handling for energy/resource dominance like LNG and iron ore. Tackling mega-ship depths with channel dredging in national review, plus road links and infra like smart port testbeds. Lured 47 firms and 63T won investments in three years via zones and aid. Runs Gwangyang Port Harmony Council for worker input, and kicks off first 'Gwangyang Port Day' Dec. 5 with talks, events, kid tours. Mayor Jeong In-hwa says united efforts across stakeholders will transform it in a decade, eyeing Arctic as key boost. #광양항 #북극항로 #동북아허브