HMM이 삼성중공업, 파나시아와 손잡고 국내 최초로 유기랭킨사이클 폐열회수발전시스템 해상 실증에 나섭니다. 선박 엔진 폐열로 전기를 만드는 기술인데요, 중저온 폐열까지 활용해 탄소 배출을 줄이고 운항비도 절감할 수 있습니다. 18일 체결된 MOU로 3사는 1만6000 TEU급 컨테이너선에 250kW급 시스템을 탑재해 실증합니다. 연간 연료 230톤, 탄소 700톤 저감 효과를 기대하고 있습니다. HMM은 2045 넷제로 목표를 위해 메탄올·LNG 이중연료 선박을 적극 도입 중입니다. 친환경 기술 개발로 글로벌 변화에 앞서가겠다는 전략입니다. HMM의 이번 행보가 해운업계 탄소중립에 어떤 영향을 미칠지 주목됩니다. HMM teams up with Samsung Heavy Industries and Panasia for Korea's first maritime demo of Organic Rankine Cycle waste heat recovery power system. This tech generates electricity from ship engine waste heat, even at mid-low temperatures, cutting carbon emissions and operating costs. Signed MOU on the 18th to install a 250kW system on a 16,000 TEU container ship. Targets annual savings of 230 tons fuel and 700 tons CO2. Aiming for net zero by 2045, HMM is aggressively adding methanol and LNG dual-fuel vessels. This move accelerates eco-tech adoption in shipping. Eyes on how it shapes the industry's carbon-neutral path. #HMM #ORC실증 #탄소중립