한국해양진흥공사가 미중 관세 유예와 한미 협상 타결로 글로벌 해운시장 단기 리스크가 완화될 것으로 평가했습니다. 미중 조치로 미국산 농산물 등 중소형 벌크선 물동량 회복과 항만 입항 수수료 완화가 기대되며 한미 합의는 한국 수출 경쟁력을 높여 선복 확대 가능성을 열었습니다. 다만 1년 유예 후 재개 리스크는 남아 있으며 중장기적으로 한국 선사의 비용 우위를 강조했습니다. 안병길 사장은 "단기 심리 안정 확보"라며 국적 선사 지원을 약속했습니다. Korea Ocean Business Corp. sees short-term relief for global shipping from U.S.-China tariff pauses and Korea-U.S. deal. The U.S.-China moves could revive mid-size bulker volumes like U.S. ag exports and ease port fees, while the Korea pact boosts Korean export edge, potentially upping vessel slots. Still, one-year expirations leave re-escalation risks, but long-term, Korean carriers gain cost edges. CEO Ahn Byung-kil says it'll steady market nerves short-term, pledging support for national fleets. #해진공 #해운시장 #미중관세